Holland Film Meeting & CineMart lanceren BoostNL

zondag, 15 mei 2016

De samenwerking maximaliseert de marktsteun aan internationale speelfilmprojecten die al gepresenteerd zijn op HFM, CineMart of steun hebben gekregen van het Hubert Bals Fonds, en aan Nederlandse speelfilmprojecten in ontwikkeling. De geselecteerde projecten ontvangen steun tijdens alle ontwikkelingsfasen, van scenario en postproductie tot marketing en distributie.

BoostNL richt zich op projecten waarvan het potentieel en de kwaliteit reeds onderkend zijn. Tijdens het BoostNL-programma kunnen de geselecteerde deelnemers doorlopend rekenen op steun en begeleiding op het gebied van zakelijke planning en creatieve besluitvorming. Bovendien bieden één-op-één gesprekken met belangrijke internationale mentoren op maat gemaakte festival-, sales- en marketingstrategieën.

De selectie van internationale projecten wordt eind juni bekendgemaakt, de selectie Nederlandse projecten eind juli/begin augustus. Het programma verloopt in drie fasen, te beginnen met de Holland Film Meeting 2016 (22-25 september). Een vervolgsessie staat gepland voor oktober/november en de derde fase vindt plaats tijdens CineMart, eind januari 2017.

Marit van den Elshout van CineMart: “De Holland Film Meeting en CineMart hadden altijd al een warme band, maar we zijn blij om de krachten op een meer gestructureerde manier te bundelen. Hierdoor kunnen we veel meer steun bieden aan projecten met reeds bewezen kwaliteiten. We gaan meer doen voor minder in een overvol marktlandschap. Deze samenwerking past uitstekend bij de algehele plannen van IFFR om doorlopend steun te bieden aan projecten waaraan het festival zich al verbonden heeft, van ontwikkeling tot en met de uiteindelijke distributie.”

Vanja Kaludjercic van HFM voegt hieraan toe: “Elk jaar worden circa 20 internationale projecten geselecteerd voor HFM. Wat we bieden met deze nieuwe samenwerking is een uitgebreidere, duurzamere ondersteuning die van onschatbare waarde zal zijn voor de gekozen projecten. Het is na een intense markt vaak lastig het momentum niet te verliezen en grip te houden op de strategie. Het programma BoostNL pakt dit aan met een opzet die twee grote evenementen overspant tijdens een intensieve ontwikkelingsperiode van vijf maanden.”