Ook in Europa groei in bioscoopbezoek

dinsdag, 20 februari 2018

In 2017 kenden de Europese bioscopen een goed jaar. In totaal werden 1,3 miljard kaartjes verkocht in de 36 Europese landen. Dit is ten opzichte van 2016 een toename van 2,1%. Ondanks dat er een kleinere groei ten opzichte van 2016 te zien was - maar 0,6% - is er wel een groei zichtbaar.

De belangrijkste reden die UNIC noemde voor die groei is de doorlopende investering in nieuwe ontwikkelingen door de vertoners, alsmede een aantal succesvolle lokale hits. Echter, de grote internationale blockbusters zorgden voor de grootste successen, zoals Beauty and the Beast, Despicable Me 3, Star Wars: The Last Jedi, The Fate of the Furious en Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales.

Binnen de Europese landen zijn natuurlijk grote verschillen. In Frankrijk liepen de bezoekcijfers met 1,8% terug. Maar tegelijkertijd had het lokale Franse filmproduct het op twee na beste jaar ooit, onder andere door het succes van Valerian and the City of a Thousand Planets. Bezoekcijfers in het Engeland en Rusland braken records. Maar de grootste groei van 2017 vond in het Oosten plaats. De totale Turkse box office explodeerde met een groei van bijna 26%.

Gemiddeld gingen de Europeanen 1,6 keer per jaar naar de film. De Fransen en Ieren het vaakst: 3,3 keer per jaar. De Macedoniërs zijn de grootste thuisblijvers: 0,2. Voor het complete UNIC-overzicht, klik hier.